Telefoon gaat niet over? Lukt het u niet om te bellen? Of kunnen andere mensen u niet telefonisch bereiken? Hier kunnen allerlei redenen aan ten grondslag liggen. Van een storing in uw regio tot de verkeerde instellingen van uw SIM kaart of uw smartphone. In dit artikel leest u welke handelingen u kunt verrichten om uw telefoon weer te laten overgaan.
Storing in uw regio
Allereerst kan er sprake zijn van een algemene storing in uw regio. In dat geval kan niemand in het gebied bellen of gebeld worden. Bekijk daarom op de website van uw provider (KPN, Vodafone, Ben, Simyo) of er een storing is. Ook kan het zijn dat de providers werken aan het netwerk. De meeste providers beschikken op hun website over een dekkingskaart waarmee u per postcode kunt onderzoeken of er werkzaamheden of storingen zijn.
Problemen met uw smartphone
Als er geen storing bekend is en er door KPN, Vodafone, Ben of Simyo geen werkzaamheden aan het netwerk worden verricht, kan het zijn dat uw smartphone de oorzaak is dat u niet gebeld kunt worden of bellen. In dat geval kan simpelweg uw telefoon herstarten er al toe leiden dat u weer kunt telefoneren. Als u dan ook problemen met uw telefoon heeft, is het altijd aan te raden om direct uw smartphone opnieuw op te starten.
Instellingen van uw smartphone
Wellicht staan bepaalde functies van uw smartphone onbedoeld ingeschakeld. Voorbeelden hiervan zijn “Niet storen” en de “vliegtuigmodus”. Deze functies leiden ertoe dat u niet kunt telefoneren of bereikbaar bent. Met de volgende stappen zet u deze functies uit.
Instellingen uitzetten op iPhone
- Roep het snelmenu op door met uw vinger vanaf de onderkant van het scherm omhoog te vegen
- Deactiveer het symbool van een vliegtuig en het symbool van een maan
Instellingen uitzetten op een Android telefoon
- Roep het snelmenu op door met uw vinger vanaf de bovenkant van het scherm omlaag te vegen
- Deactiveer het symbool van een maan en het symbool van een vliegtuig
Slecht of geen bereik
Als u beschikt over minder dan twee streepjes, betekent dit dat u te weinig bereik heeft om een telefoongesprek te voeren. Met de volgende tips kunt u uw bereik verbeteren voor het voeren van telefoongesprekken.
- Reinig over vervang uw SIM kaart
Het kan zijn dat uw smartphone de SIM kaart onjuist kan lezen. Dit zorgt ervoor dat u een slecht bereik heeft. In dat geval kunt u de SIM kaart vervangen of simpelweg reinigen voor een beter bereik. Maak de SIM kaart schoon met een droge, zachte doek. Plaats de kaart vervolgens in een andere smartphone om te onderzoeken of het probleem daadwerkelijk met de SIM kaart te maken heeft. Als de SIM kaart ook niet werkt in de andere smartphone, ligt het probleem bij de kaart. Doet de SIM kaart het wel in de andere telefoon? Dan kan de oorzaak van het probleem bij uw eigen telefoon liggen.
- Probeer storende materialen te vermijden
Het signaal van uw telefoon kan door materialen als beton en metaal worden verstoord. Hierdoor heeft u wellicht minder bereik en kunt u niet goed telefoneren. In de meeste situaties helpt het dan om naar buiten te lopen of een raam op te zoeken.
Verblijft u in het buitenland?
Als u in het buitenland wilt bellen of gebeld worden, krijgt u te maken met de lokale provider die de netwerkdiensten overneemt. Als uw verbinding hierdoor slecht is of volledig wegvalt, kunt u de volgende stappen nemen voor een betere verbinding.
- Selecteer handmatig een beter netwerk
Of u nu belt met een iPhone, Samsung of Huawei, op ieder toestel is het mogelijk om het netwerk handmatig aan te passen. Veelal kan dit in het snelmenu. U selecteert vervolgens een andere provider om te onderzoeken of deze een beter bereik met uw telefoon geeft.
- Internationaal bellen met landcode
Om te kunnen telefoneren in het buitenland dient u gebruik te maken van een landcode. Als u bijvoorbeeld naar een 06-nummer in Nederland wilt bellen, dient u de “0” te wijzigen in “0031” of “+31”. Belt u naar uw voicemail terwijl u zich in het buitenland bevindt? In dat geval kunt u wel veelal telefoneren naar 1233. Om te bellen naar een niet-Nederlands nummer vanuit het buitenland gebruikt u de landcode van het land waar u naartoe belt.
- Internationaal bellen uitgeschakeld
Soms is een smartphone zodanig ingesteld, dat bellen in de EU of internationaal bellen simpelweg is uitgeschakeld. In dat geval dient u de instellingen van uw telefoonabonnement te wijzigen. U kunt dit veelal eenvoudig doen via de website van uw provider. Ook kunt u telefonisch contact opnemen met de helpdesk van uw provider.