Telefoonnummer blokkeren

Telefoonnummer blokkeren? U kunt allerlei redenen hebben om iemand of iemands telefoonnummer te blokkeren. We zullen er een aantal behandelen en ook de gevolgen benoemen.

Verkooppraatjes
U kent ze wel, die bedrijven die u steevast bellen omdat ze nu alweer zo’n fantastisch aanbod voor uw hebben. Dit kunt u echt niet afslaan. Dit is nog beter dan de aanbieding die u net kreeg van een ander bedrijf, dat ook al voor de zoveelste keer belde. U heeft geen interesse? Waarom niet dan? We chargeren een beetje, maar dit is wel de toon van die irritante verkooppraatjes. Blijkbaar hebben ze uw nummer ergens uit een bestand gevist en hebben ze besloten u niet meer los te laten. U kunt nee zeggen, maar dan blijft de kans groot dat ze het over enige tijd weer proberen. Op die manier komt u niet van ze af. Natuurlijk kunt u het bedrijf in uw bel-me-niet-register laten plaatsen. Maar het nummer blokkeren is een stuk eenvoudiger. Vanaf dat moment kunt u niet meer door dat nummer worden gebeld. Eindelijk rust. Hoewel: kijk er niet van op als u vanaf een ander nummer voor hetzelfde wordt gebeld.

Stalking
U kunt echter ook op een nog vervelendere manier lastig worden gevallen. We hebben het nu over een stalker. Het gaat om iemand met wie u in het verleden contact had, dat is geëindigd, althans voor u. Vaak gaat het om een voorbije liefdesrelatie, maar dat hoeft niet. Hoe dan ook: diegene wil nog contact met u, maar dat is niet wederzijds. Natuurlijk hebt u dat al aan hem of haar duidelijk gemaakt, meerdere keren zelfs. Maar het wil er aan de andere kant maar niet in. Mocht diegene u blijven lastig vallen, dan hebt u alle recht om de politie in te schakelen, als het tenminste echt structureel is, bijvoorbeeld dagelijks. U zou ook diegene kunnen blokkeren, waardoor hij of zij u niet meer kan bellen of berichten kan sturen. Hopelijk is het dan eindelijk duidelijk dat u het meent en dat u er schoon genoeg van hebt, en eindigt hierdoor het contact.

Oudere contacten
Wellicht heeft u nog andere mensen in uw telefoon staan, die wat u betreft niet meer contact met u hoeven te zoeken of op uw profiel hoeven te kijken. Denk aan de situatie dat u regelmatig uw profielfoto ververst als u weer op een mooie plek bent geweest of er iets bijzonders is gebeurd. Voormalig leidinggevenden, oud-collega’s, dates van langer geleden of nieuwsgierige aagjes met wie u geen binding meer heeft, kunt u desgewenst ook blokkeren. Besef dan wel dat zij u dus niet meer via uw nummer kunnen benaderen, ook niet als er iets belangrijks is wat ze graag willen laten weten. Uw keuze is immers definitief: er is geen middenweg tussen blokkeren en niet blokkeren.

Geblokkeerd kunnen worden
Als u bovenstaand goed hebt gelezen, realiseer u dan ook dat u zelf ook geblokkeerd kunt worden. U wilt waarschijnlijk niet dat iemand die stap zal moeten zetten. Daarmee is dat een extra reden om elkaar en elkaars mening of beslissing te respecteren, hoe zuur die ook voor u is en hoe oneens u het er ook mee bent. Niet alles is uit te praten, in die zin dat u het over sommige dingen altijd oneens zult blijven. Onthoud dat en respecteer het.

Zakelijk respect
Wat voor privécontacten geldt, gaat natuurlijk ook op voor zakelijke connecties. Als u niet al te vaak lastig gevallen wil worden met allerlei aanbiedingen, respecteer dan zelf ook uw klanten en potentiële klanten. Niemand zit te wachten op zeer frequente telefoontjes en dat geldt ook voor mails, nieuwsbrieven en dergelijke. Benader uw klanten met gepaste frequentie en niet altijd commercieel. Daarmee wint u meer, neemt namelijk de kans op een goede zakelijke band toe en daarmee (mogelijk op termijn) ook op commercieel succes. Het tegendeel is ook waar: als u klanten te vaak benadert, kunnen ze er genoeg van krijgen en u in het ergste geval zelfs blokkeren. U wilt niet dat iemand dat over u gaat communiceren, want dat is in zakelijk opzicht nog meer in uw nadeel gaan spelen. Dus: behandel uw klanten zoals u zelf ook als klant behandeld wilt worden.