Telefoon doorschakelen

Telefoon doorschakelen? Bereikbaar zijn vindt u belangrijk, zowel privé als zakelijk. Maar er zijn momenten dat u even niet bereikbaar bent: u bent aan het sporten, u bent een weekend weg, u zit in een meeting of u bent op vakantie. Erg handig kan het dan zijn om uw telefoon door te schakelen. Dat betekent dat degene die u vanaf dat moment op dat nummer belt eigenlijk wordt doorverbonden met een andere telefoonlijn en u alsnog te spreken krijgt (of een voicemail kan inspreken).

Doorschakelen naar uzelf

We zijn er zo aan gewend geraakt om bijna continu online en bereikbaar te zijn, dat mensen verbaasd en soms zelfs teleurgesteld zijn als u eens niet direct te bereiken bent. U bepaalt echter zelf (vaak in overleg met uw leidinggevende) wanneer klanten en collega’s u kunnen bellen en wanneer absoluut niet. Het is ook belangrijk om af en toe eens niet bereikbaar te zijn, zeker als u een drukke baan heeft. U zult ervaren hoe heerlijk het is om eens wat minder prikkels van buitenaf te ervaren. Zet uw telefoon dus af en toe gewoon eens uit. Maar soms is dat niet handig, of zelfs onwenselijk, zeker in bepaalde functies. U kunt er in zo’n geval bijvoorbeeld voor kiezen uw gemiste zakelijke telefoontjes door te schakelen naar uw privételefoon, zeker als u een belangrijk bericht van een klant verwacht. Zit u niet te wachten op een continue stroom van zakelijke telefoonoproepen, bijvoorbeeld op uw vakantieadres? Dan zet u de doorschakeling daarna weer uit. Anders blijft u alsnog in die werkmodus hangen, waar u juist even afstand van wilde nemen. Gelukkig is er nog een andere manier van doorschakelen.

Doorschakeling naar een collega

Een andere mogelijkheid van uw telefoon doorschakelen is namelijk uw oproepen door te schakelen naar een collega. Uiteraard doet u dat in overleg, zodat hij of zij geen onverwachte telefoontjes krijgt en de klant niet te woord kan staan. Dat geeft uw klant uiteraard ook geen goed gevoel. Zorg er dus ook voor dat uw collega weet waarover gebeld kan worden, bijvoorbeeld over die bepaalde offerte of over een lopende order. Uw klant zal eerst verbaasd reageren als hij niet u aan de lijn krijgt, want u hoeft niet iedereen te vertellen dat u een dagje vrij bent of een weekje op vakantie. Maar daarna zal hij blij zijn dat hij uw kundige collega krijgt te spreken, die ook nog eens precies weet waar hij over belt. U scoort punten bij uw klant! Natuurlijk vraagt u uw collega ook om u bij terugkomst bij te praten, of indien nodig in te schakelen. Zodoende bent u na terugkeer zelf ook weer volledig op de hoogte. Als dit goed werkt, kunt u uw collega aanbieden hetzelfde te doen. In die situatie bent u dus elkaar back-up. Uw leidinggevende zal er blij mee zijn.

Privé doorschakeling

Er kunnen zeker ook redenen zijn om uw privételefoon af en toe door te schakelen. Stel dat u een telefoontje verwacht op uw vaste telefoonlijn (u geeft niet aan iedereen uw mobiele nummer), dan kunt u ook die doorschakelen naar uw smartphone. Degene die u vervolgens belt, krijgt u dan aan de lijn op uw mobiele toestel. Wilt u niet teveel telefoontjes krijgen? Beëindig dan direct daarna weer de doorschakeling. We adviseren wel om altijd eerst te checken of dat doorschakelen iets kost. Bij de meeste providers is dit gelukkig een gratis dienst (en dat lijkt ons logisch), maar het is handig om dit zeker te weten. Het zou immers zonde zijn als u hier regelmatig gebruik van maakt (lekker makkelijk), en daarvoor later de telefoonrekening krijgt gepresenteerd.